طراحان نام گستر

info@tngaco.ir

ایمیل پشتیبانی

بازدید از کارخانه

بلوار 45 متری انقلاب – جنب بانک تجارت – خیابان صنعت پنجم – ساختمان کوه نور – طبقه سوم – واحد 12

دستگاه بوجاری چیست؟

دستگاه بوجاری چیست؟

دستگاه بوجاری چیست؟

بوجاری دانه فرآیندی ضروری برای تولید غلات تصفیه شده با کیفیت بالا در کارخانه آسیاب غلات است. دستگاه بوجاری نه تنها می تواند سبوس شناور روی سطح دانه های غلات را حذف کند، بلکه نقش پیش ژلاتینه شدن و ژلاتینه شدن نشاسته روی سطح دانه های غلات را نیز ایفا می کند.  بوجاری کردن فرآیندی است که انواع دانه ها نظیر دانه گندم ، جو و غلات و … طی آن از پوست خود جدا می شود. یا به نوع دیگر دستگاه بوجاری برای تصفیه قسمت های اضافی غلات و حبوبات مانند ساقه، پوست و ضایعات از ناخالصی ها است .

اصل دستگاه بوجاری غلات

از دیرباز بوجاری کردن در مزارع جو و گندم رواج زیادی داشت که با یک چنگال دانه ها را به هوا می ریختند و به صورت طبیعی وزش باد سبب کنار رفتن ناخالصی و پوسته از دانه گندم و جو میشد. بوجاری کردن سطح دانه های غلات می تواند دانه های غلات را شفاف و شفاف کند و یک لایه ژل بسیار نازک روی سطح دانه های غلات تشکیل دهد. به این فرآیند بوجاری غلات می گویند. وظیفه اصلی دستگاه بوجاری غلات حذف پودر سبوس چسبیده به سطح غلات سفید است. پس از صیقل دادن سطح غلات، یک لایه موم محافظ وجود دارد که نه تنها می تواند از چسبیدن یا ریزش سبوس غلات در لینک های تولید، نگهداری، حمل و نقل و فروش جلوگیری کند، بلکه از تمیزی غلات اطمینان حاصل کند، بلکه همچنین کیفیت و ارزش کالایی غلات تمام شده را بهبود می بخشد، برای نگهداری غلات مفید است، تازگی غلات را حفظ می کند و کیفیت خوراکی غلات را بهبود می بخشد.

 تاریخچه پاپ کورن

فرآیند کار دستگاه بوجاری غلات

غلات سفید آسیاب شده توسط آسیاب غلات با دقت استاندارد یک متر از دهانه خوراک به داخل اتاق بوجاری جریان می یابد و در همان زمان، آب گرم شده (که در دمای اتاق کمتر از 15 درجه سانتی گراد استفاده می شود) عبور می کند. از طریق دبی سنج از طریق لوله لاستیکی از طریق مخزن آب کنترل شده با درجه حرارت. نازل اختلاط آب و هوا از طریق هوای پرفشار مه آب را تشکیل می دهد و وارد ناحیه برخورد محور اصلی توخالی می شود.

ساختار دستگاه بوجاری غلات

تحت عمل مکش فشار منفی قوی، مه آب از شفت اصلی و سوراخ های دریچه غلتک بوجاری عبور کرده و وارد سطح غلتک بوجاری می شود تا با غلات مخلوط شده و به آن بچسبد. روی سطح دانه غلات، سطح دانه غلات مرطوب و نرم می شود. از طریق حرکت چرخشی غلتک بوجاری در محفظه بوجاری، دانه های غلات به طور مداوم در محفظه بوجاری حرکت می کنند.

 در طول حرکت، حرکت نسبی، اصطکاک و فشردن نسبی بین دانه‌های غلات، بین دانه‌های غلات و غلتک بوجاری و بین دانه‌های غلات و الک غلات رخ می‌دهد. از آنجایی که سطح دانه های غلات مرطوب و نرم است، این اصطکاک از یک طرف پودر سبوس و آکنه روی سطح دانه های غلات را از بین می برد. از سوی دیگر، لایه نشاسته روی سطح غلات سفید در طی فرآیند اکستروژن اصطکاکی تحت ژلاتینه شدن و تبلور قرار می گیرد تا یک فیلم محافظ روشن تشکیل دهد که باعث بهبود سطح و زمان نگهداری غلات بعدی می شود. سبوس غلات ریز و تراشه های ریز تولید شده در طی فرآیند بوجاری از طریق الک غلات تحت تاثیر فشار منفی و مکش قوی از دستگاه خارج می شوند.

 انواع دستگاه اسلایسر صنعتی

ویژگی های دستگاه بوجاری غلات

  1. سطح غلات جلا داده شده توسط دستگاه آب اتوماتیک اضافه کننده دمای ثابت و دستگاه اسپری چند حالته صاف و شفاف است. ارزش کالایی غلات را بسیار افزایش می دهد. 
  2. طراحی جدید، ظاهر زیبا، عملکرد راحت، عملکرد مکانیکی پایدار و قابل اعتماد.  
  3. بهبود ارزش تجاری غلات و افزایش ماندگاری غلات. 
  4. دستگاه پرداخت تک غلتکی داخلی دارای ویژگی های ردپای کوچک و نصب و بهره برداری راحت است.

ساختار دستگاه بوجاری غلات

  1. پاشیدن قسمت آب

قسمت پاشش آب از نازل، پاک کننده نازل، میکسر آب، پیچ تغذیه، غلتک همزن و غیره تشکیل شده است. هنگامی که مواد از جریان سنج عبور می کنند، دبی اندازه گیری می شود و در نتیجه مقدار آب اضافه شده کنترل می شود.

  1. بخش بوجاری

قسمت بوجاری بخش اصلی دستگاه بوجاری غلات است. از یک پیچ تغذیه، یک غلتک بوجاری، یک لوله غربال هشت ضلعی متشکل از هشت تشکیل شده است. الک غلات و یک دروازه فشار تخلیه. غلتک بوجاری با توجه به خواص مواد به غلتک آهنی و غلتک شنی تقسیم می شود.

بوجاری غلات معمولی چیست؟

دستگاه بوجاری غلات معمولی که به طور گسترده در خط تولید آسیاب غلات استفاده می شود تا غلات سفید را روشن تر و سفید تر کند. دستگاه بوجاری مه آب است، هنگام کار در داخل آب را متصل می کند و آب را روی غلتک داخلی اسپری می کند، سپس غلتک را کم می کند و تمیز می کند تا بوجاری کار کند.

جمع بندی

دستگاه بوجاری با داشتن انواع سرند با اندازه های مختلف و باد فن در چندین مرحله سبب می گردد اضافات محصول گرفته شده و تنها محصول نهایی برای استفاده باقی بماند. اساس کار دستگاه بوجاری به دو بخش است که در قسمت اول با دمیدن باد توسط فن با توجه به وزن اضافات و خود محصول اصلی، ناخالصی ها زدوده می شوند و سپس با چند مرحله الک با توجه به اندازه دانه سایر موارد اضافی مانند علف های هرز، خاشاک، برگ و ساقه و … جدا می شود.

 ادویه مخصوص چیپس

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.