طراحان نام گستر

info@tngaco.ir

ایمیل پشتیبانی

بازدید از کارخانه

بلوار 45 متری انقلاب – جنب بانک تجارت – خیابان صنعت پنجم – ساختمان کوه نور – طبقه سوم – واحد 12

تفاوت چربی اشباع شده و نشده 

تفاوت چربی اشباع شده و نشده 

تفاوت چربی اشباع شده و نشده 

تفاوت چربی اشباع نشده و اشباع شده را می توان در موادی همچون  روغن زیتون که یک افزودنی مناسب به رژیم غذایی است ، بهتر توضیح داد . چربی های غیر اشباع عملی بر عکس چربی های اشباع دارند ، به این صورت که می تواند اثرات منفی بر سلامتی بدن ایجاد کنند. حتی می تواند به گونه ای عمل کنند که سلامت قلب حمایت شود و وزن فرد نیز توسط آن کنترل شود.به طور کلی می توان گفت همه ی چربی ها از نظر کالری متراکم می باشند و در صورتی که افراد بیش از حد از آن استفاده کنند احتمال اضافه وزن وجود دارد. در غذاهای گیاهی و محصولات حیوانی چربی اشباع نشده وجود دارد که به عنوان  سالم ترین نمونه های چربی اشباع نشده محسوب می شوند.

اسیدهای چرب اشباع نشده مولکول های چربی از نظر شیمیایی با یک پیوند کربن مضاعف اشباع نشده می باشند. این چربی ها اغلب در دمای اتاق مایع می باشند و پس از سرد شدن جامد می گردند. به طور مشترک انواع چربی ها، چربی های اشباع نشده تک، حاوی نه کالری انرژی در هر گرم می باشند.

چربی چیست؟

به طور معمول چربی‌های خون به صورت تری‌گلیسرید کلسترول  و لیپوپروتئین مشاهده می‌شوند. چربی یک منبع ذخیره انرژی می باشد که یک واحد چربی بیش از دوبرابر پروتئین و نشاسته هم‌وزن خود انرژی به همراه دارد. به طور کلی چربی گیاهی موردنیاز بدن معمولا در دانه و میوۀ گیاهان، که به عنوان  منبع ذخیرۀ چربی‌ ها می باشند، تأمین می گردد.

تفاوت چربی غذایی و چربی بدن

چربی‌ها را به دو دسته غذایی و بدنی می توان تقسیم نمود. چربی غذایی نوعی چربی است که در غدا می خورید مثل سس روی سیب زمینی . چربی بدن نوعی چربی که به وسیله بدن ساخته می شود که نسبت به چربی‌ بسیار متفاوت بوده که هنگام صبح روی نان تُست‌تان می مالند. چربی غذایی به چربی بدن تبدیل نخواهد شد. روشی که بدن، چربی steructer ساختاریافته را می‌سازد به‌شدت پیچیده است، و شامل صدها واکنش شیمیایی متفاوت می باشد.

 ادویه های مخصوص پاپ کورن

چربی ترانس در مقابل چربی اشباع شده

چربی ها در چهار نوع اصلی دسته بندی می شوند. چربی چندغیراشباع و تک‌غیراشباع که مصرف آن‌ها توسط متخصصان تغذیه بسیار توصیه می شود. چربی ترانس و چربی اشباع‌شده  دیگر چربی می باشد که مناسب نیستند. به نوعی چربی های گفته شده به عنوان چربی های بد شناخته می شوند. اگر چه هر دوی آن‌ها با مشکلات سلامتی ارتباط دارند ولی  از جهات زیادی با هم متفاوتند.

چربی‌های ترانس از چربی‌های اشباع شده مضرتر محسوب می شوند و باعث افزایش کلسترولLDL، کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا همان کلسترول خوب و افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی می گردد. در حوزه‌ی بهداشت چربی‌های اشباع به عنوان یک دیو شناخته می شوند. متخصصان سلامت، رژیم کم چربی را پیشنهاد می دهند تا به این صورت بدنی سلامت داشته باشید. با کشف ارتباط میان چربی و بیماری قلبی، چربی را به عنوان رژیم غذایی خطرناک به شمار می رود.تحقیقات جدید این باور را تغییر داده است. رژیم غذایی که از این نوع چربی ها برخوردار باشد برای قلب مضر خواهد بود ولی چنانچه که  به مقدار لازم وارد بدن شود ضرری نخواهند داشت.

غذا‌های سالم همچون ماهی سالمون و آجیل‌ها از مقداربالایی چربی اشباع شده برخوردار می باشند. از جهتی غذا‌های سرشار از چربی‌های اشباع نیز از خواص خوبی برخوردار می باشند. شیر کامل و کره از چربی‌های چند غیراشباع و تک غیراشباع مفید برای قلب می باشند.

چربی اشباع و غیر اشباع چیست؟

همه ی چربی‌ها دارای مولکول‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن می باشند ولی  چربی‌های اشباع و غیر اشباع متفاوت می باشند. چربی‌ های اشباع به علت  ساختار شیمیایی خود به نام اشباع معرفی  می‌ شوند.  اتم‌های هیدروژن با آن ها اشاباع می باشد که در توصیفی ساده تر می توان گفت که بیشترین تعداد اتم‌های هیدروژن ممکن را شامل می شوند و در ساختار شیمیایی آن‌ها هیچ پیوند دوگانه ‌ای مشاهده نمی ‌شود. لذا هیمن موضوع باعث می شود تا در دمای اتاق جامد شود.

 بلانچینگ یا آنزیم زدایی چیست

چربی‌های غیر اشباع از نظر ظاهری  در دمای اتاق مایع می باشند که همین باعث می شود تا  به عنوان چربی‌های مفید در نظر گرفته شوند، چرا که سطح کلسترول خون را بهبود می دهد و در کاهش التهاب موثر است. از ویژگی دیگر آن ها تثبیت  ریتم قلب بوده که نقش‌های مفید دیگری در بدن انسان اجرا می کنند. به طور معمول چربی‌های غیر اشباع در غذاهای گیاهی همچون روغن‌های گیاهی، مغزها و دانه‌ها قابل دریافت هستند.

چگونه چربی اشباع شده کمتری مصرف کنیم؟

برای کاهش میزان چربی اشباع شده روش‌های ساده‌ای در رژیم غذایی وجود دارد که می توان بدون کاهش در عطر و طعم غذا‌ها انجام داد.غذتهایی که دارای چربی اشباع می باشند عبارت اند از :

روغن نخل
روغن نارگیل

گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوسفند
مرغ با پوست
لبنیات پرچرب (کره، خامه، پنیر)

به جای شیر کامل، شیر کم چرب مصرف نمایید.این روغن‌ها را با روغن زیتون جایگزین کنید.
آووکادو یا روغن زیتون را روی نان به جای کره قرار دهید. هر دوی از اسید‌های چرب تک غیراشباع برخوردارند.
حجم کمی از کره بادام زمینی را روی نان قرار دهید. گردو را روی نان و کره بادام زمینی خرد کنید تا دوز مناسبی از اسید‌های چرب امگا ۳ داشته باشید. خطر بیماری‌های قلبی عروقی، سطح کلسترول و ‌تری‌گلیسیرید و التهاب با این چربی ها کمتر خواهد بود. چرا که به عنوان چربی‌های غیراشباع شناخته می شوند.

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.