طراحان نام گستر

info@tngaco.ir

ایمیل پشتیبانی

بازدید از کارخانه

بلوار 45 متری انقلاب – جنب بانک تجارت – خیابان صنعت پنجم – ساختمان کوه نور – طبقه سوم – واحد 12

خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی

خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی

خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی

تخمه ها و دانه های آجیل یکی از خوشمزه ترین میان وعده ها و تنقلات به شمار می روند. دانه های آجیلی و تخمه ها را از گذشته دور به روش سنتی تفت داده و به اصطلاح فرآوری می کردند. امروزه نیز این روش در برخی از منازل و خانه ها مرسوم است. اما با پیشرفت تکنولوژی و پیشرفته شدن ماشین آلات، خط تولید بادام زمینی و تخمه نیز در بسیاری از کارخانجات و شرکت ها راه اندازی شد. خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی یکی از خطوط تولید پردرآمد مواد غذایی است که طرفداران فراوانی دارد. به همین دلیل می خواهیم در مطلب پیش رو درباره راه اندازی، روش های فرآوری و همینطور مشاوره خط فرآوری انواع مغز تخمه و بادام زمینی صحبت کنیم.

راه اندازی خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی

همانطور که گفتیم خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی یکی از روش های درآمد زایی برای کارخانجات است. مغزهای تخمه و بادام زمینی به سبب مغذی و خوش طعم بودن میان وعده مناسبی برای کودکان و بزرگسالان محسوب می شود. راه اندازی فرآوری مغز تخمه و بادام زمینی در کارخانجات به روش سرخ کردن و Fryer امکان پذیر است. اما برخی از دانه های آجیلی که پوست سختی دارند و در واقع با پوست عرضه می شوند را به وسیله تفت دادن یا رستر فرآوری می کنند.
انواع مغزهای تخمه و بادام زمینی به سبب بافت نرم با سرخ کردن خوش طعم تر می شود. در ادامه با روش های فرآوری کلیه تخمه ها و رستر آجیل ها آشنا می شویم.

روش های فرآوری مغز تخمه و بادام زمینی

چنانچه در بخش قبلی اشاره کردیم به دو روش دانه های آجیلی و تخمه ها فرآوری می شوند که از این قرار است:
• روش رستر (Roaster) یا تفت دادن برای دانه های آجیلی با پوست یا بافت سخت مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از آجیل هایی که به روش رستر فرآوری می شوند عبارتند از: بادام پوست کاغذی یا بادام منقا، انواع تخمه ها با پوست و همچنین فندق و پسته با پوست سخت.
• سرخ کردن برای دانه های آجیل با بافت نرم و بدون پوست سخت روش مناسبی جهت فرآوری آنها است. دانه هایی مثل: مغزهای پسته و فندق، مغزهای انواع تخمه، بادام زمینی با پوست قرمز یا بدون پوست یا بلنچ شده همگی با دستگاه فرایر فرآوری می شوند.

مطلب پیشنهادی: خط تولید چیپس

مراحل خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی

خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی دارای مراحل متعددی است که باید پشت سر هم و در کارخانه طی شود. این مراحل از این قرارند:
• مواد اولیه موجود در انبار مورد بررسی قرار می گیرند. آزمایشات مختلفی روی این مواد انجام شده و پس از تأیید وارد مرحله دوم می شوند.
• در این مرحله دانه ها وارد مخزن بوجاری می شوند. هوای فشرده ای که توسط کمپرسور ایجاد می شود موجب برطرف شدن گرد و غبارهای موجود در مواد اولیه می گردد. مخزن بوجاری دارای خاصیت گریز از مرکز است و این امر سبب می شود که دانه های آجیل سنگین از قسمت پایین و گرد و غبار سبک از بخش بالایی دستگاه خارج شوند.
• مرحله سوم مرحله سورتینگ است. یک دستگاه سه طبقه مشبک با قطرهای متفاوت شبکه ها وظیفه سورتینگ آجیل ها را دارد. طبقات بالاتر سوراخ های درشت تری دارند. پس از مرحله سورتینگ دانه ها روی نقاله قرار می گیرند.
• دانه ها در این مرحله با توجه به بافت سخت یا نرمشان به دو دسته می شوند. برخی به دستگاه رستر و بعضی دیگر به دستگاه فرایر انتقال می یابند.
• طعم دار کردن و افزودن مواد نگهدارنده در این مرحله انجام می شود. تفاوت هایی در این بخش برای آجیل های تفت داده و سرخ شده وجود دارد که در بخش بعددی به آن می پردازیم.
• مرحله بسته بندی آجیل ها و تخمه ها در انتهای کار قرار دارد.

مطلب پیشنهادی: خط تولید فرنچ فرایز

مرحله طعم دار کردن فرآوری دانه های آجیلی

طعم دار کردن دانه های آجیلی با توجه به روش سرخ کردن یا تفت دادن متفاوت است. دانه هایی که در دستگاه فرایر قرار می گیرند پس از خروج از دستگاه سرد شده و سپس وارد دستگاه ادویه زنی می شوند. اما آجیل هایی که تفت داده می شوند بعد از خارج شدن از دستگاه رستر وارد مخزن ادویه زنی می شوند. پس از طعم دار شدن دوباره وارد دستگاه Roaster با درجه حرارت کمتر قرار می گیرند.

مشاوره خط فرآوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی

مدیران کارخانجات و شرکت های متعددی تصمیم به راه اندازی خط تولید و فرآوری مغز تخمه و بادام زمینی دارند. این افراد می توانند جهت مشاوره با متخصصین و کارشناسان موفق به سایت های معتبر مشاوره مراجعه کنند. متخصصین طراحان نام گستر با ارائه نظرات و پیشنهادهای سازنده خود مدیران را در جهت پیشبرد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت آنها یاری می رسانند.

فرآوری دانه های آجیلی یکی از راه های درآمدزایی مناسب است. با استفاده از این خط تولیدی می توان آجیل هایی خوش طعم و مغذی به بازار عرضه کرد. دو روش تفت دادن و سرخ کردن برای فرآوری دانه های آجیلی و تخمه ها وجود دارد. روش تفت دادن جهت دانه های با پوست یا سخت مثل فندق و پسته با پوست و روش سرخ کردن برای دانه های بدون پوست و نرم مانند بادام زمینی با پوست قرمز و مغزهای انواع تخمه مورد استفاده قرار می گیرد.

یک پاسخ بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.