تجهیزات پردازش و بسته بندی صنعتی سفارشی حرارت و کنترل

ارزش غذایی سیب زمینی

سیب زمینی سرخ کرده نسبتا کالری بالایی دارد و بسته به روش پخت میتواند پرچرب باشد. البته همانطور که این موارد نتوانست مصرف فست فود را کاهش دهد، در کاهش مصرف سیب زمینی سرخ شده نیز ناکام ماند و هر روز بر خریداران آن افزوده می شود.البته به غیر از طعم، دلایل دیگری نیز وجود دارد. این میان وعده تقریباً در همه جا قابل تهیه است و خوردن آن بسیار آسان است. از این رو، بیشتر مردم ترجیح می دهند وقتی گرسنه هستند سیب زمینی سرخ کرده بخورند. سیب زمینی یکی از پر مصرف ترین و پرطرفدارترین غذاهاست که به اشکال مختلفی در غذاهای ما ظاهر می شود و همه ما حداقل یکی از آنها را دوست داریم، از سیب زمینی آب پز گرفته تا سیب زمینی تنوری و سیب زمینی سرخ شده. در ادامه سری اطلاعات تغذیه، در مورد ارزش غذایی سیب زمینی مورد علاقه همه صحبت می کنیم و اطلاعات جامعی در مورد سیب زمینی در اختیار شما قرار می دهیم.

گونی سیب زمینی

نکته مهم: سیب زمینی سرشار از مواد مغذی مختلف است، اما یکی از مواردی که اغلب در مورد سیب زمینی نادیده گرفته می شود، ارزش غذایی بسیار زیادی است که در پوست آن وجود دارد زیرا ما معمولا پوست سیب زمینی را جدا می کنیم و بنابراین بسیاری از ما ارزش غذایی آن را دور می اندازیم.

سیب زمینی چقدر کالری دارد؟

سیب زمینی به خودی خود کالری بالایی ندارد، اما روش های مختلف پخت از جمله سرخ کردن می تواند کالری زیادی به آن اضافه کند.

تعداد کالری موجود در انواع سیب زمینی (100 گرم) عبارت است از:

سیب زمینی خام: ۷۷ کالری.

سیب زمینی آب پز (با پوست، بدون نمک): 87 کالری

سیب زمینی پخته (با پوست، بدون نمک): 93 کالری

  ادویه مخصوص چیپس

سیب زمینی پخته پنیر (با کره و پیازچه): 97.8 کالری

سیب زمینی سرخ شده: 123 کالری.

سیب زمینی سرخ کرده (با روغن نباتی): 312 کالری

محتوای کالری سیب زمینی در اندازه های مختلف – آب پز و بدون نمک – عبارت است از:

سیب زمینی کوچک (170 گرم): 147.9

سیب زمینی متوسط ​​(213 گرم): 185.3

سیب زمینی بزرگ (369 گرم): 321

چه تعداد کربوهیدرات در سیب زمینی وجود دارد؟

اکثر سیب زمینی ها از کربوهیدرات ها تشکیل شده اند که گفته می شود این مقدار بین 66 تا 90 درصد وزن خشک سیب زمینی است. قندهای ساده مانند ساکارز، گلوکز و فروکتوز نیز به مقدار کم در سیب زمینی وجود دارد. میزان کربوهیدرات موجود در انواع سیب زمینی (100 گرم) عبارت است از:

سیب زمینی خام: 17.5 گرم

سیب زمینی آب پز (با پوست، بدون نمک): 20.1 گرم

سیب زمینی پخته (با پوست، بدون نمک): 21.2 گرم

سیب زمینی تنوری با پنیر (با کره و پیاز سبز): 13.6 گرم

سیب زمینی سرخ شده: 23.2 گرم

سیب زمینی سرخ کرده (با روغن نباتی): 41.4 گرم

چه مقدار فیبر در سیب زمینی وجود دارد؟

در حالی که سیب زمینی به عنوان یک غذای پر فیبر در نظر گرفته نمی شود، مقدار آن برای کسانی که به طور منظم سیب زمینی میخورند قابل توجه است.اگر می خواهید بیشترین بهره را از فیبر موجود در سیب زمینی ببرید، نباید از پوست آن غافل شوید، زیرا بیشتر فیبر موجود در سیب زمینی در پوست است و پوست خشک سیب زمینی حاوی 50 درصد فیبر است.الیاف این غده زیبا اغلب به صورت پکتین، سلولز، همی سلولز و اکثراً نامحلول است. سیب زمینی همچنین حاوی مقادیر مختلفی از نشاسته مقاوم – نوعی فیبر – است که به تغذیه باکتری های خوب در روده کمک می کند و عملکرد گوارش و کنترل قند خون را بهبود می بخشد. لازم به ذکر است که سیب زمینی سرد نسبت به سیب زمینی داغ نشاسته مقاوم تری دارد.

  کالری کرانچی و تاثیر کرانچی در سلامتی

potato

میزان فیبر موجود در انواع سیب زمینی (100 گرم) عبارت است از:

سیب زمینی خام: 2.2 گرم

سیب زمینی آب پز (با پوست، بدون نمک): 1.8 گرم

سیب زمینی پخته (با پوست، بدون نمک): 2.2 گرم

سیب زمینی تنوری با پنیر (با کره و پیاز سبز): 2.3 گرم

سیب زمینی سرخ شده: 2.4 گرم

سیب زمینی سرخ کرده (با روغن نباتی): 3.8 گرم

چه مقدار پروتئین در سیب زمینی وجود دارد؟

سیب زمینی یکی از غذاهای کم پروتئین است و این ماده مغذی 1-1.5 درصد وزن تر و 8-9 درصد وزن خشک سیب زمینی را تشکیل می دهد. جالب است بدانید که سطح پروتئین موجود در سیب زمینی نسبت به غذاهای معمولی مانند گندم، برنج و ذرت کمتر است، اما کیفیت آن برای یک گیاه بسیار بالا است – حتی بالاتر از سویا و حبوبات. پاپائین پروتئین اصلی موجود در سیب زمینی است که می تواند در برخی افراد واکنش های آلرژیک ایجاد کند.

میزان پروتئین موجود در انواع سیب زمینی (100 گرم) عبارت است از:

سیب زمینی خام: 2 گرم

سیب زمینی آب پز (با پوست، بدون نمک): 1.9 گرم

سیب زمینی پخته (با پوست، بدون نمک): 2.5 گرم

سیب زمینی تنوری با پنیر (با کره و پیاز سبز): 3.6 گرم

سیب زمینی سرخ شده: 2 گرم

سیب زمینی سرخ کرده (با روغن نباتی): 3.4 گرم

چقدر شکر در سیب زمینی وجود دارد؟

میزان شکر موجود در انواع سیب زمینی (100 گرم) عبارت است از:

سیب زمینی خام: 0.8 گرم

سیب زمینی آب پز (با پوست، بدون نمک): 0.9 گرم

سیب زمینی پخته (با پوست، بدون نمک): 1.2 گرم

  فرنچ فرایز چیست؟

سیب زمینی پخته با پنیر (با کره و پیاز سبز): 0.1 گرم

سیب زمینی سرخ شده: 0.7 گرم

سیب زمینی سرخ کرده (با روغن نباتی): 0.3 گرم

چقدر پتاسیم در سیب زمینی وجود دارد؟

میزان پتاسیم موجود در انواع سیب زمینی (100 گرم) عبارت است از:

سیب زمینی خام: 421 میلی گرم

سیب زمینی آب پز (با پوست، بدون نمک): 379 میلی گرم

سیب زمینی پخته (با پوست، بدون نمک): 535 میلی گرم

سیب زمینی سرخ کرده (با روغن نباتی): 579 میلی گرم

سیب زمینی سرخ شده

شاخص گلیسمی سیب زمینی چقدر است؟

شاخص گلیسمی سیب زمینی نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. به طور کلی سیب زمینی دارای شاخص گلیسمی بالایی است و به همین دلیل افراد دیابتی باید در مصرف آن احتیاط کنند. اما شاخص گلیسمی سیب زمینی بسته به نوع و روش پخت آن متفاوت است و در برخی موارد ممکن است شاخص گلیسمی آن در محدوده متوسط ​​باشد. به یاد داشته باشید که سرد کردن سیب زمینی پس از پختن، شاخص گلیسمی آن را 25 تا 26 درصد کاهش می دهد. به طور معمول، شاخص گلیسمی سیب زمینی آب پز معمولی 74 تا 82 است، در حالی که سیب زمینی سرخ شده 58 تا 68 است.

 

 

بیشتر بخوانید : خط تولید چیپس

بیشتر بخوانید : خط تولید فرنچ فرایز

بیشتر بخوانید : خط فراوری و تولید مغز تخمه و بادام زمینی

بیشتر بخوانید : خط سرخ کن تخمه و بادام زمینی

بیشتر بخوانید : خط تولید و فرآوری آلبالو

بیشتر بخوانید : خط رستر آجیل

بیشتر بخوانید : خط تولید بادام زمینی

بیشتر بخوانید : خط تولید کرانچی

بیشتر بخوانید : خط تولید پاپ کورن